Jeden z nejznámějších a letitých kontroverzních IT komentátorů, John C. Dvorak, přirovnává v PC Magu celý SEO byznys, resp. jeho exponenty, k prodavačům hadího oleje. (Tato tradiční čínská medicína má v přeneseném slova smyslu význam čehosi podvodného, neúčinného.)

Dvorak to dokládá na příkladu svého vlastního blogu, provozovaného na WordPressu. Jakýsi jeho známý “SEO guru” mu doporučil přepnout v administraci WordPressu standardní “parametrická” URL na dlouhá, ve kterých jsou díky modu rewrite parametry s ID článku nahrazena slovy z jeho nadpisu. Byť standardní doporučení pro nastavení trvalých odkazů ve WordPressu radí využít vlastní strukturu s parametrem /%postname%/, rozhodl se Dvorak místo toho pro variantu, která krom názvu přidává do URL i kompletní datum publikování článku.

popiska obrázku

Vcelku právem pak hudruje, že takto vytvořené URL je nepříjemně dlouhé a jen málokdo by byl ochoten ručně ho zapisovat do adresního řádku prohlížeče (což by připadalo v úvahu snad jen při publikování odkazu v nějakém offline zdroji), rozlamují se a v poštovních zprávách tak přestávají být klikatelná (ve svatém rozhořčení zřejmě přehlédl, že URL jeho článku na PC Magu na tom není v tomto ohledu o mnoho lépe). Především si ale stěžuje, že v důsledku této změny poklesnul měsíční počet zobrazení stránek na jeho blogu z 1,2 miliónu měsíčně na nějakých 900 tisíc. Veškeré takzvané SEO je pro něj tudíž pouze stupidní, nefunkční podfuk a hotovo.

Takovýto odsudek od někoho Dvorakova kalibru samozřejmě nezůstal bez odezvy.

Známý e-mag Search Engine Watch ústy Marka Jacksona Dorakovi vzkazuje, že odsouzení SEO oboru jako celku, pouze na základě jediné, a navíc nevhodně provedené akce na jediném weblogu, není příliš profesionální a Dvoraka nazývá ignorantem, který by si jako IT novinář měl umět nejprve opatřit relevantní informace.

Stejně tak všeobecné respektovaný SEO konzultant Aaron Wall si při hodnocení Dvorakova článku nebere servítky (“one of the more ignorant articles about SEO I have seen in quite a while”).

Každý, kdo se v tomto oboru alespoň trochu orientuje, ví, že tzv. SEO nespočívá v dílčích pokusech, jak “oblafnout” vyhledávače, ale jedná se o komplexní a kontinuální činnost, která začíná už s návrhem nového webu. S povrchností odsudků Dvorakova typu polemizuje i Marek Prokop ve svém dva měsíce starém příspěvku Démonizace SEO přichází do Česka.

Co si myslíte Vy?

Michal Čížek