Psaní účinných marketingových textů je věc nelehká, o reklamních sloganech ani nemluvě. Nebohý autor je v drtivé většině případů svázan nepříliš záživným tématem a je nesnadné na dnešním globálním a vysoce konkurenčním tržišti vyrukovat s originálním zpracováním již stokrát propagovaného výrobku či služby. Neopisovat, vyhnout se klišé a neupadnout do průměru, který v podobě nepřetržitého reklamního smogu zamořuje prakticky veškerý dostupný mediální prostor. Jistě, existují mnohé, historicky osvědčené postupy, ze kterých autoři marketingových publikací čerpají dodnes, ty však pomohou pouze s řemeslnou stránkou věci, kreativitu a neotřelé nápady nedodají.
Bude to už několik let, kdy jsem na síti narazil na zajímavou práci Marie Bízové, publikovanou ve sborníku Katedry českého jazyka a literatury PdF UP, s názvem REKLAMA OČIMA ŽÁKŮ
2. STUPNĚ ZŠ, a uložil si odkaz do zapadlého zákoutí svého harddisku. Školáci 6. – 9. tříd, byť jsou – jak prokázal autorčin průzkum – kontaminováni běžným reklamním smogem podobně jako my starší, prokázali neobyčejnou kreativitu a fantazii. Dobře se například zhostili úkolu vymyslet vlastní název pro libovolný předmět, ať už skutečný či fiktivní, a vyprodukovali zajímavé novotvary, mimo jiné: věconosič (batoh), močodrž (plenka), uchošperk (náušnice), ledonožky (brusle), vlasosep (spona do vlasů), tiktáček (hodiny), nohoschovky (kalhoty).
Opravdu do kolen mě ale dostal reklamní slogan, jejichž vymýšlení bylo další fází úkolu. O autorovi či autorce headline „Kapesní kamna – zahřejí vás u srdce“ v reklamní branži nepochybně ještě uslyšíme.
P. S.
Stránka s prací i odkazovaná doména během uplynulých let zanikly a nepomohl tedy ani strýček Google. Obrátil jsem se proto při jejím vyhledávání na Stroj času, který nezklamal a citovanou práci stále archivuje. Vydáte-li se tam ze zvědavosti i Vy, nezapomeňte si v menu prohlížeče (Zobrazit > Znaková sada; resp. Kódování) změnit nastavení na Středoevropské jazyky (Windows 1250).